Pobočka na 11. ZŠ - lekce
Literární besedy a lekce informačního vzdělávání pro školní rok 2023/2024
pobočka na 11. ZŠ, J. z Poděbrad 3109
Vážení učitelé,
rádi bychom Vám představili nabídku literárních besed a lekcí informačního vzdělávání Městské knihovny Frýdek-Místek pro školní rok 2023/2024. Programy probíhají na pobočce, která se nachází na 11. základní škole, J. z Poděbrad 3109. Jsou zaměřeny pro děti a mládež na 1. a 2. stupni základní školy.
Naším cílem není zahltit děti informacemi a fakty. V přátelské atmosféře se snažíme ukázat, že v dnešní moderní době může být čtení knih jedním ze způsobů, jak trávit volný čas. Prostřednictvím četby se děti mohou ponořit do světa fantazie a zároveň získávat nové vědomosti.
Přehlednou nabídku doplňuje krátká anotace včetně zařazení do vzdělávacích oblastí
a určení klíčových kompetencí. Jednotlivé lekce a besedy lze objednávat osobně
na pobočce nebo na kontaktech uvedených níže. Vzdělávací programy trvají obvykle jednu vyučovací hodinu a jsou zdarma.
Těšíme se na spolupráci.
Kontaktní osoby:
Mgr. Magdalena Pergerová, e-mail:
pergerova@mkfrydek.czMgr. Irena Sučková, e-mail:
suckova@mkfrydek.cztel. 558 425 510
E-mail:
info11zs@mkfrydek.cz
1. TŘÍDAPoprvé v knihovně Anotace: Seznámení s knihovnou a knihami, které jsou vhodné pro začínající čtenáře.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Za zvířátky do pohádkyAnotace: Povídání o knížkách se zvířecími hrdiny.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální, personální
Pohádky z VečerníčkůAnotace: Večerníček – jak tento televizní pořad vznikl? Děti se seznámí s oblíbenými postavami z klasických, ale i současných příběhů na dobrou noc. Beseda je zakončena výtvarnou dílnou.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Krteček a jeho kamarádiAnotace: Zdeněk Miller a jeho tvorba. Jak vznikla oblíbená postavička, kterou znají děti nejen u nás, ale i po celém světě? Povídání, čtení, videoukázka.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Knihy Petra HoráčkaAnotace: Spisovatel a ilustrátor Petr Horáček a jeho knihy. Husa Líza, Nový domek pro myšku, Nenažraná koza a další.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
2. TŘÍDAPohádky Václava ČtvrtkaAnotace: Spisovatel Václav Čtvrtek, jeho knihy a známé pohádkové postavičky, které vytvořil.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Z pohádky do pohádkyAnotace: Povídání o pohádkách, pohádky klasické i moderní, české i světové.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Už se nebojím strašidelAnotace: O obavách a různých podobách strachu. Vyprávění o nadpřirozených bytostech, čtení ukázek.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
3. TŘÍDAHrdinové Astrid LindgrenovéAnotace: Beseda věnovaná slavné švédské spisovatelce a jejím knihám.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Interaktivní knihyAnotace: Knihy s odklápěcími okénky, knihy se zvukovými efekty, knihy s 3D obrázky, hledací knihy a mnoho dalších…
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Čáry, máry, už letím…Anotace: Pohádky o čarodějnicích, čarodějích a Filipojakubské noci. Do programu se děti mohou aktivně zapojit. Součástí besedy je výtvarná dílna.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a jeho svět, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Kluci a holky jako myAnotace: Vesele i vážně o tématech, se kterými se děti mohou setkat. Narození sourozence, stěhování, poprvé v nové třídě, rozvod rodičů a další.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Jak vzniká knihaAnotace: Lekce, na které se děti srozumitelnou formou dozví, jak vzniká kniha. Je doplněna ukázkami z tvorby ilustrátorů českých i světových.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Už si umím vybratAnotace: Beseda provede děti literárními žánry a pomocí různých úkolů je naučí se v nich orientovat.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Jaro, vítej!Anotace: Beseda s jarní a velikonoční tematikou. Velikonoční tradice, zvyky a obyčeje. Součástí besedy je výtvarná dílna.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, občanské
A pak se to stalo!Anotace: Oblíbené knihy spisovatelky Ester Staré. Aktivní zapojení dětí při čtení příběhů ze stejnojmenné knihy.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
4. TŘÍDAJaro, vítej!Anotace: Beseda s jarní a velikonoční tematikou. Velikonoční tradice, zvyky a obyčeje. Součástí besedy je výtvarná dílna.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, občanské
Jak vzniká knihaAnotace: Lekce, na které se děti srozumitelnou formou dozví, jak vzniká kniha. Seznámí se také s tvorbou ilustrátorů českých i světových.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Nejvíce se čteAnotace: Představení oblíbených knih českých a světových autorů pro děti.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
ZlobilovAnotace: Už jste někdy byli ve Zlobilově? Veselá beseda, na které se budou léčit dětské nešvary a učit základy slušného chování.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální, občanské
Svět fantazie Roalda DahlaAnotace: Seznámení s britským spisovatelem Roaldem Dahlem a jeho knihami pro děti. Továrna na čokoládu, Matylda, Obr Dobr…
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Výpravy do pravěkuAnotace: Eduard Štorch a další spisovatelé píšící o životě lidí v pravěku. Ukázky encyklopedií s prehistorickou tematikou.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Jak se vyznat v knihovně? Anotace: Lekce zaměřená na práci s knihou a vyhledávání informací. Děti ve skupinkách plní úkoly, které se týkají orientace v knihovním fondu.
Vzdělávací oblasti: Informační a komunikační technologie, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální
5. TŘÍDAKomiksAnotace: Historie a současnost příběhů vyprávěných pomocí obrázků.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Pátrejme s knihouAnotace: Děti se seznámí se slavnými literárními detektivy a samy si mohou tuto profesi na chvíli vyzkoušet. Představení oblíbených knih plných napětí, záhad a tajemství.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální
6. TŘÍDAHistorie knihyAnotace: Lekce zaměřená na historii knihy. Od hliněných destiček až k tištěné knize.
Vzdělávací oblasti: Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Dobrodružné příběhyAnotace: Beseda věnovaná dobrodružné literatuře. Daniel Defoe, Karel May, Jules Verne a další.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Kniha a přece každá jináAnotace: Orientace v literárních žánrech. Ukázky z knih českých i světových autorů.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
7. TŘÍDAKniha a přece každá jináAnotace: Orientace v literárních žánrech. Ukázky z knih českých i světových autorů.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Ta stojí za přečtení!Anotace: Jaké knihy se v současné době půjčují? Co mladé čtenáře baví? Seznámení s oblíbenými autory a knižními tituly.
Vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Co znamená zkratka MDT?Anotace: Informační lekce zaměřená na praktické vyhledávání informací a práci s naučnou literaturou.
Vzdělávací oblasti: Informační a komunikační technologie, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální
8. TŘÍDAHořké zráníAnotace: Knihy pro mladé čtenáře. Jaké je to být jiný? Dospívání, láska, ale také nenávist, šikana nebo různé typy závislostí.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, sociální a personální
9. TŘÍDAHolocaust v literatuře pro děti a mládežAnotace: Literární osudy dětí a mladých lidí v nelehké době 2. světové války.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, občanské
Další aktivity vhodné pro 1. i 2. stupeň ZŠPráce s tematickými kufříky
Anotace: Program je určen pro menší kolektiv (maximálně 15 dětí) a je vhodný pro žáky 2.– 4. tříd. Děti se seznámí s daným tématem a budou si moct vyzkoušet také praktické činnosti a aktivity, které s tématem souvisí. Délka programu je 90 minut.
Jak funguje lidské tělo?
Čím budu až vyrostu?
Svět zvířat
Cesta do vesmíru
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Pasování na čtenářeAnotace: Program, při kterém jsou děti slavnostně pasovány na čtenáře. Na památku obdrží publikaci z projektu Knížka pro prvňáčka a pamětní list. Podmínkou je absolvování alespoň dvou literárních besed nebo lekcí v daném školním roce. Pasování probíhá během měsíce června.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vánoce, Vánoce přicházejíAnotace: Povídání o adventním čase a vánočních tradicích. Pro první stupeň je možné besedu doplnit výtvarnou dílnou.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, občanské
Nevidomí mezi námiAnotace: Jak se žije se zrakovým handicapem? Setkání s nevidomým člověkem, panem Holbou, pracovníkem Charity sv. Alexandra v Ostravě. Besedu lze domluvit v průběhu celého školního roku.
Vzdělávací oblasti: Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů, občanské
Lovci perelTermín realizace: říjen–květen
Nabízíme spolupráci v projektu, který motivuje děti k četbě knížek, učí je pracovat s textem a informacemi. Čtení knihy se stává dobrodružstvím, a to i v prostředí třídy, kde se každý žák může zapojit podle svých sil. Děti se mohou navzájem povzbuzovat a inspirovat. Více na
www.lovciperel.cz.
Termíny: Knihovnické besedy a lekce je možné domluvit během celého školního roku 2023/2024.