Pobočka Frýdek oddělení pro děti a mládež - lekce
Nabídka besed pro školní rok 2023/2024
oddělení pro děti a mládež, Jiráskova 506
Kontaktní osoby: Petra Plachá, e-mail:
placha@mkfrydek.czMgr. Barbora Heinrichová, e-mail:
heinrichova@mkfrydek.czTelefon: 558 113 414
NABÍDKA BESED PRO I. STUPEŇPASOVÁNÍCílová skupina: 1. ročník
Anotace: Soubor 3 lekcí v průběhu školního roku, kde se žáci seznámí s knihovnou, knihami vhodnými pro začínající čtenáře. Při posledním setkání obdrží knihu z projektu „Knížka pro prvňáčka“.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace
ČTENÁŘSKÁ DÍLNACílová skupina: 3.-5. ročník
Anotace: Přijďte si číst do knihovny! Nabízíme vám klidné prostředí, množství knih různých žánrů
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace
TO NEJLEPŠÍ Z VEČERNÍČKŮCílová skupina: 2. ročník
Anotace: Kdo je a jak vypadá večerníček? Seznámení s historií televizních večerníčkových pohádek a nejznámějšími večerníčky. Hádanky a písničky z večerníčků.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, pracovní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
O ČERTOVICílová skupina: 1.-3. ročník
Anotace: Poetické dramatické čtení o lidské povaze a vánočním čase. Malá výtvarná dílna k tomu.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, občanské
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, umění a kultura
POHÁDKY VÁCLAVA ČTVRTKACílová skupina: 2. ročník
Anotace: Svět spisovatele Václava Čtvrtka, jeho dětství, život a příběhy. Jičín město pohádky a Rumcajs.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, pracovní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
JAK SE VAŘÍ KNIHACílová skupina: 2.-3. ročník
Anotace: Hravou formou si představíme celý proces vzniku knihy, od fantazie autora až po vydání celého příběhu v podobě knihy a její cesty do knihovny. Ukázka různých druhů knih – klasické, interaktivní, prostorové, také rozdíl mezi zábavnou a naučnou literaturou.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a jeho svět, informační a komunikační
ŽBLUŇKŮV ZTRACENÝ KNOFLÍKCílová skupina: 2. ročník
Anotace: Poutavý příběh o dvou žabích kamarádech Kvakovi a Žbluňkovi zpracovaný metodou kritického myšlení (RWCT). Děti pomocí této metody najdou ten správný ztracený Žbluňkův knoflík.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, k řešení problémů, pracovní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
KOUZELNÁ BATERKACílová skupina: 2. ročník
Anotace: Dramatické čtení příběhů o zodpovědnosti ze stejnojmenné knihy spisovatelky Olgy Černé. Zamyšlení nad tím, co vše by se dalo oživit kouzelnou baterkou.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, umění a kultura
KDO MALUJE KNIHUCílová skupina: 3.-4. ročník
Anotace: Jak vzniká a k čemu slouží ilustrace? Povíme si o vybraných ilustrátorech českých knih pro děti, ukážeme si ilustrace v knihách. Děti vytvoří vlastní ilustraci podle čteného příběhu.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, pracovní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, umění a kultura
PŘÍBĚHY ASTRID LINDGRENOVÉCílová skupina: 3.-4. ročník
Anotace: Seznámení se životem a tvorbou Astrid Lindgrenové, švédské spisovatelky knih pro děti, podle životopisné knížky přeložené z norského originálu.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace
DRAKA JE LEPŠÍ POZDRAVITCílová skupina: 3.-4. ročník
Anotace: Beseda o zásadách slušného chování (etiketě) a mezilidských vztazích nejen v běžném životě, ale i v on-line prostředí (netiketě).
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, občanské, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a jeho svět, informační a komunikační technologie
KNÍŽKY ZE ZLOBILOVACílová skupina: 5. ročník
Anotace: Už jste někdy byli ve Zlobilově a víte, kde se nachází? Představíme si humorné příběhy o zlobení dětí, o léčení některých dětských „nemocí“ jako je hubatida, ještěchvilkína, lakomice a vydáme se s Vlčkem do Školy vychytralosti.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
PÁTREJTE S KNIHOUCílová skupina: 4.-5. ročník
Anotace: Znáte příběhy plné napětí a záhad? Víte jak pracují detektivové? Představíme si detektivní příběhy pro děti a vyzkoušíme si náš postřeh a detektivní schopnosti.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, občanské, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost
SMĚJEME SE S KNÍŽKOUCílová skupina: 5. ročník
Anotace: S knížkou se můžeme i zasmát. Povídání o humoru v dětské literatuře, zábava s jazykolamy.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, člověk a zdraví
KNIHY PRO DESETILETÉ DĚTICílová skupina: 5. ročník
Anotace: Každý čtenář má jiné chutě ke čtení, představíme si ty nejoblíbenější současné knihy pro děti tohoto věku. Různé žánry, příběhy a podoby knih, které mohou zaujmout.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
BOJÍME SE RÁDICílová skupina: 4.-5. ročník
Anotace: Představíme si žánr hororů a přečteme si spoustu strašidelných ukázek. Seznámíme se také se strachem ve filmech, tajemnou krabicí, do které si můžeme zkusit sáhnout, a knížkami ke tvoření a vaření se strašidelnou tématikou.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
SVĚT DĚTÍCílová skupina: 5. ročník
Anotace: Povídání o životě dětí v různých dobách inspirované knihou Svět dětí. Ukázky dobových předmětů, vzpomínky z dětství.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a jeho svět
PRAVĚKCílová skupina: 5. ročník
Anotace: Povídání o velikánech žijících v pravěku. Pravěk v literatuře, ve filmu. Malíř a ilustrátor Zdeněk Burian. Soutěž „Vyznáte se v pravěku?“.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, umění a kultura
VZHŮRU NA KOUZELNÝ STROMCílová skupina: 4.-5. ročník
Anotace: Seznámení se sci-fi a fantasy literaturou pro mladší čtenáře. Beseda o tom, že fantasy svět je opravdu kouzelný a je v něm skoro všechno možné.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
KOMIKSYCílová skupina: 5. ročník
Anotace: Vznik a historie tohoto v současné době rozmáhajícího se žánru, co všechno musí správný komiks mít. Ukázky nejznámějších světových i českých komiksů. Jak se kreslí komiks, komiksové postavičky, manga. Vyzkoušení komiksové tvorby.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, umění a kultura
POHÁDKY S HÁDANKOUCílová skupina: 4.-5. ročník
Anotace: Kreativní a zábavná lekce se soutěžním hledáním správných řešení hádanek v příbězích, pohádkách a hádankách.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace
NEJSEM NA SVĚTĚ SÁMCílová skupina: 4.-5. ročník
Anotace: Poutavé povídání o tom, jak se žije handicapovaným lidem, co všechno mohou zažít a co je pro ně důležité. Vyzkoušíme si, jak vnímají svět nevidomí, neslyšící, tělesně postižení.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, sociální a personální, k řešení problémů
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a jeho svět, člověk a zdraví
NABÍDKA BESED PRO II. STUPEŇ KYTICE KARLA JAROMÍRA ERBENACílová skupina: 6. -7. ročník
Anotace: Naše nejznámější sbírka balad. Znáte je? Zkusíme si je blíže představit.
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, umění a kultura, multimediální výchova, dítě a jeho psychika
JAK VZNIKÁ KNIHACílová skupina: 6. ročník
Anotace: Povídání o vzniku knihy, písma, knihtisku, ale také o tom, jak může kniha vypadat dnes (e- knihy, audioknihy).
Klíčové kompetence: k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, umění a kultura, multimediální výchova
ALFA BOXCílová skupina: 6. -7. ročník
Anotace: Seznámení se známými osobnostmi metodou RWCT (Tomáš Garrigue Masaryk, Thomas Alva Edison…).
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence k řešení problémů
Vzdělávací oblast: člověk a společnost, umění a kultura, jazyk a jazyková komunikace
KOMIKSYCílová skupina: 6. ročník
Anotace: Vznik a historie tohoto žánru.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: umění a kultura, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
DOBRODRUŽSTVÍ V KNIHÁCHCílová skupina: 6. -9. ročník
Anotace: Žáci se seznámí s díly klasické literatury, ale i novou produkcí.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: umění a kultura, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
NEJVÍCE SE ČTE…..Cílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Seznámení s knihami, které nejvíce letí.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: umění a kultura, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět
SVĚT FANTASYCílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Rozdíl mezi fantasy a sci-fi, ukázky knih a filmů.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní
Vzdělávací oblast: umění a kultura, jazyk a jazyková komunikace, člověk a jeho svět, multimediální výchova
TAJEMSTVÍ NAŠICH JMENCílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Jména, příjmení, jejich původ, význam a zajímavosti.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní, kompetence občanské
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost
HOŘKÉ ZRÁNÍCílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Téma dospívání v literatuře.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní, kompetence občanské, kompetence sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost
HOLOCAUSTCílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Téma holocaustu v komiksech, denících a filmech.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní, kompetence občanské, kompetence sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace, člověk a společnost, člověk a jeho svět
J. R. R. TOLKIEN A JEHO SVĚTCílová skupina: 7. -9. ročník
Anotace: Představení jednoho ze zakladatelů fantasy literatury.
Klíčové kompetence: kompetence k učení, komunikativní, kompetence sociální a personální
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace